Cover

TMG – Journal for Media History

Vol 19, No.2 (2016)

‘Typography in Media Historical Perspective’

Gutenberg’s invention of movable type has played a vital role in modern history. The introduction of new (digital) media technologies seems to signal a second typographical revolution, which will change our conceptions and practices of reading, writing and publication of texts radically. Therefore new forms of ‘information’, reflection, and research are needed.

Ekaterina Zaitseva and Kemal Eroğlu developed this experimental online prototype for this special issue of TMG of which the official version can be found here. They also designed the typographic layout of the pdf versions of the articles. This experimental website is a prototype and therefore only partly functional, and some of the functions, such as the reference to other relevant issues of TMG are simulated with arbitrary references.

The editorial board would explicitly like to thank Ewan Lentjes for his invaluable contribution to this special issue as guest editor.

‘Typografie in mediahistorisch perspectief’

Gutenbergs uitvinding van de boekdruk heeft een cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van de moderne geschiedenis. Met de nieuwe-mediatechnologie lijkt een tweede typografische revolutie haar intrede te doen. Onze opvattingen over lezen, schrijven en publiceren veranderen radicaal. Nieuwe vormen van ‘informatie’, reflectie en onderzoek dienen zich aan.

Als onderdeel van hun eindexamenproject voor de afdeling Graphic Design (ArtEZ Arnhem) hebben Ekaterina Zaitseva en Kemal Eroğlu een experimentele online prototype voor dit themanummer van TMG ontwikkeld waarvan de officiële versie hier kan worden geraadpleegd. Ze hebben ook zorg gedragen voor de typografische vormgeving van de pdf versies van de artikelen.
Aangezien deze experimentale website een prototype is, zijn niet alle functies uitgewerkt en sommige (zoals bijvoorbeeld de referentie aan relevante andere artikelen) gesimuleerd met arbitraire verwijzingen.

De redactie bedankt Ewan Lentjes die als gastredacteur een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van dit nummer.

Colophon

Editor/redacteur: Jack Post

Guest Editor/gastredacteur: Ewan Lentjes

Editor-in-Chief/eindredacteur: Thunnis van Oort

Design/ontwerp: Ekaterina Zaitseva and Kemal Eroğlu

Coding (online version/versie): Bernd de Ridder

Mailing Address

Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit der Letteren
t.a.v. Tom Slootweg
Oude Boteringestraat 23
9712 GC Groningen
t.slootweg@rug.nl

Principal Contact

Bas Agterberg
Publisher
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Postbus 1060
1200 BB Hilversum
Phone: +31 (0)35 6777062
Email: uitgevertmg@beeldengeluid.nl

Support Contact

Bas Agterberg
Phone: +31 (0)35 6777062
Email: uitgevertmg@beeldengeluid.nl

Archiving the animation film-making process. The earliest Dutch animation films
Abstract

Animation film-makers working in the Netherlands in the first decade of the 20th century,made use of processes and skills from live-action film production and the world of the visualarts. And yet for the majority, making animation films was nothing more than an excursionduring their careers as film makers, quick-draw artists, shadow artists, visual artists, designers15 6 | Tijdschrift voor Mediageschiedenis – 15 [1] 2012and artists. George Pal and George Debels were the only ones to specialize in making animationfilms over a longer period. Dutch film-makers were obviously not working in isolationfrom the international context, as their films are clearly influenced by international developments.The technical aspects of the production processes, as discussed in this article, are anindication of this, as are the content and designs. To study how animation films were madein The Netherlands, historians can refer to the sources and materials that are generally usedto research film history. However, the special processes involved in the making of animationfilms also requires studying specific materials and using methods of analysis that are uniqueto this genre of films, for example, studying original animation artwork. Not much productionmaterial has been conserved as it was often non-durable. Furthermore, the audiovisual archiveinstitutes had little knowledge of how to treat the materials, and there was inadequate policywith respect to animation heritage. There are examples abroad that demonstrate that animationartwork can be used in various ways for presentations in museums or on internet. Clearlythere is a task here for Dutch cultural preservation – to continue and to expand the work.

Read article